2008. október 9., csütörtök

Egressy Zoltán: Portugál (Katona József Színház, 2008. október 8.)


Nincsen színház meztelen emberek, cigarettafüst és káromkodás nélkül. De van olyan darab, ami nem lenne hiteles máshogyan. A Portugál ez a darab.

Már egy ideje tervezgetem, hogy szerét ejtem a megtekintésének, de most jött el a pillanat és valójában jókor: rámfért egy kis nevetés, mégha nem is gondtalanul (az ember folyton aggódik valami miatt úgyis). Az meg már csak extra adalék, hogy M. barátnőm tiszta szívből felcsendülő kacaja még a legelvetemültebb Shakespeare adaptáción is mosolyra fakasztott volna, nemhogy a Portugálon!

A történetet mindenki ismeri, de ha nem, akkor sincs benne semmi új: egy "távoli" hely öncentrumú lakóinak monotóniába hajló hétköznapjai, melyben mikrokozmikus találkozásoknak, megéléseknek, ráébredéseknek lehetünk tanúi. Ami miatt mégis üde és kellemes, az leginkább a párbeszédek valóságközeliségében (mintha tényleg az irgácsi kocsmában lennénk mi is) és a színészek szerepmegélésében, a játéköröm nyílt és szemérmetlen kifejeződésében keresendők.

Szirtes Ági egyszerűen ZSENIÁLIS. A belenevetős bakijuk Csuja Imrével elhitette: hogy ez még mindig, sok év után is olyan, hogy ők is mulatnak rajta, nem csak minket akarnak szórakoztatni vérrel-verítékkel. Lehet, hogy a baki is rendezői bravúr? Ha igen, akkor őszinte gratuláció hozzá. Működött, a közönség egyöntetűen tapsolt és nevetett.

A Budapest-vidék elszakadása, a munkanélküliség, a reményvesztettség, a jövőképmentes élet mind valóságosak, igazak. A szereplők, a karakterek is azok, ismerjük is őket szülővárosunkból, a sarki kocsmából, látásból, akárhonnan... De mi azok vagyunk, akik eljöttek a nagy Budapestre. Kiléptünk. Én legalábbis. Már csak színházban nézem egykori szülővárosom karikatúra-arcait. Lehetnék pultos a száz kocsma egyikben - talán. A szöszi. Vidéken. Mégsem csak vicces volt ez az egész...

1 megjegyzés:

Moklin írta...

Tegnap megnéztem én is a darabot.
Nekem nem tetszett, biztos az is benne van, hogy én máshogy élem meg az otthonról eljövetelt, "feljövetelt". Szerintem karikatúrának ripacs volt, a szereplők tényleg átélik, szeretik a szerepüket, de nekem ez kevés egy jó darabhoz. Kevés volt a darab, nagyon kevés. Összességében az volt a véleményem, hogy a színpadon tegnap a vidéki ember pesti szemszögből volt látható. Valahogy nem volt kedvem nevetni rajt.
Azért, hogy legyen valami pozitívum, leírom, hogy két dolog tetszett a párbeszédek közül - az egyik a demokráciáról szóló okfejtés, a másik pedig a bontott csirke témakör.
Összességében a színészek miatt érdemes elmenni, de a darab kevés volt - nekem.